måndag 6 maj 2013

Test av upplägg för formtoppning

Hade tänkt försöka mig på att summera helgen som varit. Jag och min coach Ola hade bestämt oss för att vi skulle testa hur min kropp reagerar på upplägget vi har för formtoppningen inför Tammerpokalen. Sagt och gjort. I fredags började jag med vad som kortfattat innebar att tömma kroppen på vätska. Inget salt och en drastisk nedskärning av vätskeintaget. Maten under dagen bestod mestadels av torsk, potatis och lite pasta. Allt frid och fröjd tills strax efter att jag kommit hem från jobbet. Huvudvärken modell kraftig satte in och lätt illamående resten av kvällen. Misstänker att huvudvärken delvis beror på vanan att dricka åtminstone en kopp kaffe varje dag.

Lördag började rätt tidigt och upplägget var det samma med undantaget ännu mindre vatten. 6 dl hade jag att röra mig med under lördagen. Inte många knop gjordes denna dag. Det enda produktiva jag mäktade med var att trimma tassarna på våran hund. Annars var det soffläge hela dagen. Kul för min sambo att behöva umgås med en zombie i två dagar. Hon är dock underbart förstående och stöttar mig hela vägen.


Söndag morgon vaknar jag med den torraste munnen jag haft sen jag tävlade sist för två år sen. Sista droppen vatten drack jag 20.00 kvällen innan och jag fick inte dricka nått förens ca 11.00 då det var dags att börja ladda på med lite godis, salta nötter för att sedan pumpa upp lite. Detta för att se så att kroppen svarar som vi vill att den ska göra. Få upp trycket (blodådrorna ska komma fram) utan att svälla upp om magen. Detta var planen i alla fall. Nu direkt på morgon gällde riskakor, banan och naturella nötter. Inget vatten till detta som sagt. Riskakor är ganska torra när man inte får dricka nått.
En och en halv timme senare var det dags att bege sig till gymmet. Fram med godis, nutella, salta nötter, snickers och några få deciliter vatten. Behöver jag nämna att det var gott? Efter att ha tryckt i sig ganska mycket och pumpat upp med lite lätta vikter började vi kolla formen. Klart bättre än när jag tävlade sist (se bild) och trycket infann sig. Nu var det här ca åtta veckor innan tävlingen så förhoppningsvis hinner formen bli ännu bättre tills dess. Det viktiga är att vi vet att kroppen svarar bra på det upplägg Ola har gjort.


Vi hann även med att ta fram och gå igenom mitt fria program. Tack Matte & Tomme för hjälpen här! Har i ärlighetens namn varit lite lat på den här fronten så det känns skönt att ha det klart. Nu ska det bara övas in så att det sitter på tävlingsdagen. Vi diskuterade även dietupplägget för det närmsta kommande veckorna och kom fram tills att vi höjer kalorierna lite för att jag inte ska bli för tunn. Sen när vi går in i de sista fem veckorna lägger vi i riktiga överväxeln.

Söndagen avslutade jag och Sandra med middag hos våra vänner Elin & Patte. Patte hade gjort en magiskt god korvstroganoff, och jag som inte ens gillar korv? Efter det gick vi alla på bio och såg Iron man 3. Skönt slut på en jobbig men givande helg.


2 kommentarer:

  1. Vad ligger vikten på? och vad siktar du på att ligga på invägningen? Ser bra ut! bara att köra på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Som lägst igår låg vikten på 78,8kg. Vad vågen säger på invägningen bryr jag mig inte så mycket om så länge formen är så bra som möjligt och jag klarar viktgränsen.

      Radera